شركة المتابعة للاستشارات المهنية                                                          Follow Up Professional Consultancy Company

Accounting, Zakah & TAX

 

 Withholding Tax    ضريبة الاستقطاع 

 

توجد في المملكة العربية السعودية عدةً لوائح وقوانين للضريبة المستقطعة تختلف بناءًا على هيكل الشركة؛ وتحرص المؤسسات على الامتثال لقوانين الضرائب لتجنب العقوبات والغرامات التي قد تنتج عن التأخر في دفع الضريبة المستقطعة أو إعدادها بشكل خاطئ.

In the Kingdom of Saudi Arabia, there are several withholding tax laws and regulations that differ based on the structure of the company; Organizations are keen to comply with tax laws to avoid penalties and fines that may result from late payment or incorrect preparation of withholding tax.

أعمال الامتثال والإجراءات الشهرية والسنوية لتقديم اقرارات ضريبة الاستقطاع:

Monthly and annual compliance & procedures for filing withholding tax returns:

  • استلام البيانات والمستندات الخاصة بضريبة الاستقطاع لمراجعتها والتأكد من سلامة تصنيفها حسب فئات ضريبة الاستقطاع.
  • احتساب الضريبة وفقاً للأسعار الواردة بمواد النظام والمواد اللائحة التنفيذية.
  • إعداد نموذج الاستقطاع الشهري وتقديمه للهيئة العامة للزكاة والدخل عبر موقع العميل بالبوابة الإلكترونية.
  • استلام الاشعارات وفواتير السداد وإبلاغ العميل بها للقيام بالسداد الإلكتروني المباشر عبر حساباته البنكية.
  • الحرص على تقديم نموذج الاستقطاع الشهري عبر البوابة الإلكترونية خلال الموعد النظامي لتفادي غرامات التأخير.
  • إعداد نموذج الاستقطاع السنوي وتقديمه للهيئة عبر البوابة الإلكترونية خلال مدة الـ 120 يوم المنصوص عليها بالنظام الضريبي.
  • تقديم المشورة المستمرة للعميل فيما يتعلق بأي مستجدات حول ضريبة الاستقطاع.
  • Receiving data and documents related to withholding tax for review and ensuring the integrity of their classification according to withholding tax categories.
  • Calculating the tax according to the prices mentioned in the articles of the system and the articles of the implementing regulations.
  • Preparing the monthly deduction form and submitting it to the General Authority for Zakat and Income through the client's website on the electronic portal.
  • Receiving notices and payment invoices and informing the customer of them in order to make direct electronic payments through his bank accounts.
  • Ensure that the monthly deduction form is submitted through the electronic portal during the regular deadline to avoid late fines.
  • Preparing the annual deduction form and submitting it to the Authority via the electronic portal within the 120-day period stipulated in the tax system.
  • Provide continuous advice to the client regarding any developments on withholding tax.

 


الاستشارات المتعلقة بضريبة الاستقطاع          Withholding tax consultancy

 

  • تقديم المشورة المستمرة للطرف الأول فيما يتعلق بأي مستجدات حول ضريبة الاستقطاع.
  • المساعدة في إعداد مذكرات المطالبة بالاسترداد وتوضيح رأي العميل.
  • المساعدة في إعداد الردود على الاستفسارات المقدمة من قبل الجهات المعنية بما فيها الهيئة واللجان سواء كانت مكتوبة أو شفهية ومراجعة أي بيانات مطلوبة والموافقة عليها قبل تقديمها لتلك الجهات في صورتها النهائية.
  • استلام القرارات النهائية ومراجعتها وإبداء الرأي الفني حولها.
  • Providing continuous advice to the first party regarding any developments on withholding tax.
  • Assistance in the preparation of recovery claim notes and clarification of the client's opinion.
  • Assistance in preparing responses to inquiries submitted by the concerned authorities, including the Commission and the committees, whether written or oral, and reviewing and approving any required data before submitting it to those authorities in its final form.